Mengenal Alam Kubur Atau Alam Barzakh

Mengenal Alam Kubur Atau Alam Barzakh (Ilustrasi)

 

Mengenal Alam Kubur Atau Alam Barzakh


FolderIslamku.blogspot.com - Jika mendengar alam kubur, maka yang terlintas dibenak kita adalah gundukan tanah yang didalamnya ada jasat manusiayang sudah mati dan berukuran 1 x 2 meter persegi.yang pasti didalamnya gelap dan tampak  di luar ketika malam adalah seram. Alam kubur merupakan suatu alam gaib yang tidak akan terjangkau oleh manusia sebelum dia meninggal dan dikuburkan. Semua manusia jika meninggal, secara otomatis akan menuju alam sesudah mati yakni alam barzakh. Alam barzakh ialah alam kehidupan selepas mati semntara mununggu tibanya hari kiamat. “Dan di hadapan mereka dan alam barzakh (yang mereka akan tinggal menetap padanya) hingga hari mereka di bangkitkan semula (yaitu pada hari kiamat)”. (QS. Al-Mukminun: 100).

Dari sudut bahasa, Barzakh bermakna sesuatu yang menjadi pemisah antara dua benda. Dinamakan alam selepas mati sebagai alam barzakh karena alam tersebut menjadi pemisah antara dua alam yaitu alam dunia dan alam akhirat. Menurut Syeikh Abu Bakar al-Jazairi dalam bukunya “Aqidatul-Mukminin” alam  Barzakh ini dapat diibaratkan sebagai alam perhentian dan penantian sementara menunggu tibanya akhirat bagi orang-orang yang telah mati dan berpisah dengan dunia. Di alam Barzakh ini ruh-ruh dihimpunkan hingga sampailah masa berlakunya kiamat di mana ia akan dipertemu kembali dengan jasadnya.

Alam Barzakh adakalanya disebut alam kubur. Namun dengan mengaitkan lam ini dengan kubur tidaklah bermakna hanya orang yang ditanam di dalam kubur saja akan menempuh alam Barzakh dan merasakan nikmat atau azab di alam tersebut. Panggilan dengan nama alam kubur adalah merajuk kepada kebiasaan saja yaitu biasanya orang yang telah mati akan ditanam dalam kubur. Namun juga orang mati yang tidak ditanam di dalam kubur karena mayatnya tidak dijumpai, seperti meti terbakar dan menjadi abu, dimakan binatang buas dan sebagainya. Jadi, sama ada suatu mayat ditanam di dalam kubur atau tidak, ia hakikatnya telah berada di alam Barzakh dan berhadapan dengan segalam peristiwa yang berlaku di alam Barzakh seperti soalan Munkar dan Nakir. Nikmat bagi orang yang taat dan azab bagi orang kafir, orang ingkar dan sebagainya lagi. Rasulullah Saw bersabda, “Sesungguhnya kubur itu, adalah singgahan pertama ke akhirat, sekiranya yang singgah itu selamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih mudah lagi. Dan jika tidak selamat, maka perjalanan selepas daripada itu lebih sukar lagi,”.

Dialam kubur, manusia akan mengalami proses yang telah ditentukan Allah. Mereka mengalami proses yang sedemikian rupa system birokrasi untuk menuju tiket pengadilan tinggi Allah apakah neraka baginya ataukah surga yang akan layak baginya. Semua tergantung amalan manusia di kehidupan Dunianya. Manusia hakikatnya adalah terbuat dari tanah dan akan kembali menjdai tanah. Dan manusia hidupnya dibumi dan matinya pun akan masuk bumi, dan kelak akan dibangkitkan dari bumi pula. Dialam kubur, manusia akan mengalami peristiwa di mana akan muncul pertanyaan-pertanyaan seputar kehidupannya di dunia. Mengenai ke-Esahan Tuhannya, dan ketauhidannya.

Di masa datangnya hari dimana eksistensi manusia akan berakhir, maka binasalah semua tentang kehidupan. Keimanan terhadap penghidupan kembali sesudahnya merupakan hal penting bagi evaluasi perjalanan manusia. FolderIslamku.blogspot.com
Mengenal Alam Kubur Atau Alam Barzakh Mengenal Alam Kubur Atau Alam Barzakh Reviewed by folderislamku.blogspot.com on February 17, 2018 Rating: 5

No comments:

Note: Only a member of this blog may post a comment.

Powered by Blogger.